Sturen

Het besturen van een schottelvaartuig vergt een andere techniek dan het besturen van een conventioneel vaartuig welk meestal uitgerust is met een stuurrad of helmstok.

Doordat er geen stop op het stuurrad van een schottelvaartuig zit ( de schroef kan immers 360 graden ronddraaien onder het schip) vergt deze manier van sturen een gewenningsperiode.

Als je echter eenmaal aan dit soort van besturing bent gewend is het een geweldige ervaring om met dit soort schepen manoeuvres te kunnen uitvoeren die met conventionele boten onmogelijk zijn, de wendbaarheid is namelijk onnavolgbaar.

De tekeningen hieronder geven wat verduidelijking over het bovenstaande.

De onderste tekening geeft een verduidelijking van het remsysteem welk nodig is om de roerpropellor in  dezelfde stand te laten staan als je het stuur loslaat. Zou dit remsysteem niet aanwezig zijn dan gaat de roerpropellor door het vliegwieleffect spontaan ronddraaien zodra de koppeling ingezet wordt. De boot zou dan rondjes om de eigen as gaan draaien.