Corten-staal

 

 

Leden van vereniging “de Schottelboot”.

 

 

Regelmatig bereikt mij als voorzitter van onze vereniging de vraag waarom onze schepen gebouwd zijn van Corten-staal en wat is dit voor een staalsoort.

  

Eerst even een opsomming van wat feitelijkheden:

 

 Het Rijk in de rol van opdrachtgever voor de bouw van patrouille vaartuigen stelde een aantal eisen aan de te bouwen vaartuigen en één van deze eisen was de snelheid.

 Om een vaartuig aan een hoge snelheid te krijgen is een juiste verhouding tussen rompvorm, geïnstalleerd vermogen en waterverplaatsing van essentieel belang.

 We weten dat waterverplaatsing is gerelateerd aan het gewicht van het vaartuig.

 De wetenschap leert ons dat 1 mm² plaatstaal met een dikte van 1 mm een gewicht heeft van 8 kg.

 

Door nu de romp te bouwen in 4 mm en niet in 5 mm leverde dat wel een grote gewichtsbesparing op maar kwam de constructie en stevigheid niet echt ten goede.

 

Om het vaartuig lichter van gewicht te kunnen bouwen en de stevigheid geen geweld aan te doen werd gekozen voor cortenstaal.

  

De eigenschappen van cortenstaal zijn de volgende:

1.         COR-TEN staal wordt ook wel weervast staal genoemd.

2.         Cortenstaal is een metaal legering bestaande uit ijzer met de toevoeging koper, fosfor, nikkel en chroom.

3.         De sterkte is vergelijkbaar met die van andere gelegeerde metaal soorten zoals roestvast staal.

4.         De rekenwaarde is circa 355 N/mm².

5.         Cortenstaal vormt een zeer dichte oxidehuid die roestkleurig is en schermt daardoor het dieperliggende materiaal af van zuurstof waardoor verdere oxidering sterk wordt vertraagd.

In holten waar water blijft staan zet de roestvorming zich echter wel voort.


De naam komt van:       COR     (corrosie resistent)

                                 TEN      (tensile strength ofwel treksterkte)

 
Met vriendelijke groet,

 

Leen Groenendijk.