Reinigen van dieseltanks ( Bijdrage Harold Oldenbeuving )

Reinigen dieseltanks.

 

De brandstof die we tanken is niet altijd even schoon, daarom zijn er natuurlijk ook filters gemonteerd, om onze brandstofpomp en verstuivers te beschermen.

Maar onze Schottelboten worden ouder, het vuil verzamelt zich in de loop der jaren in onze tanks. Onze tanks zijn in de romp geconstrueerd en niet zo makkelijk toegankelijk.

Wat kunnen we verwachten en wat is eraan te doen.

We kunnen drie soorten verontreiniging van ons brandstof systeem voorstellen:

  • Water
  • Bacterie slijm
  • Sludge / Drab.

Water

Water kunnen we uit onze tank verwijderen doormiddel van het pompje dat bij de meeste Schottelboten in de machinekamer, voor de motor is gemonteerd.

Dit handpompje heeft een zuigleiding, zowat op het diepste punt van de tank, de overige aanzuigleidingen (hoofdmotor, kachel, hulpmotor etc) zuigen iets hoger aan.

Water is zwaarder dan diesel / gasolie en wanneer de boot dus mooi stilligt, bezinkt alle water naar dit laagste punt.

Ook hebben sommige motoren een water-afscheider in het groffilter.

Water in de brandstof is te voorkomen door:

  • Betrouwbare brandstof leverancier,
  • Tank in de winter goed vol houden, hierdoor voorkom je condens, op de tank wanden, boven het brandstofniveau.

Bacteriën

Er bestaan bacteriën die in diesel / gasolie kunnen leven, sterker nog zij leven ervan. Het vervelende is echter dat ze als ‘verteringsproduct’ een soort dikke slijm achterlaten, die brandstoffilters en -leidingen ernstig kan verstoppen.

Het risico hierop is in onze schepen, volgens mij, echter laag, onze tanks bevinden zich onderwater en blijven dus behoorlijk koel, dan ontwikkelen die bacteriën zich moeilijker.

Sludge / Drab

Diesel / Gasolie is vaak een beetje vervuild, normaal is dat geen probleem, dit wordt er door de filters wel uitgevangen. Echter in de loop der tijd verzameld zich véél van deze sludge op de bodem van de tank. Wanneer er dan met een beetje zeegang wordt gevaren (bijv. op het IJsselmeer of het Wad), dan komt deze sludge los van de bodem, verspreidt zich in de brandstof, dan komt er in korte tijd veel vervuiling in de filters en kunnen deze snel verstoppen. De brandstof toevoer neemt af, vermogen en toerental gaan omlaag en uiteindelijk kan de motor zelfs uitvallen.

Ook wij hadden met onze ‘v.h. P9-1’ eens last van verstoppende filters en afnemend toerental, op de terugweg van een mooi Hemelvaart weekend ging het heftig te keer op het IJsselmeer. De motor bleef lopen, maar erg lekker voelden wij ons er niet bij.

Om dit te voorkomen zullen sommigen overwegen de oude tanks in hun Schottelboten eens een keer reinigen.

Een paar jaar geleden hebben wij dat op onze ‘v.h. P9-1’ als volgt gedaan:

  • De tank leeg gevaren tot op ca 100L na,
  • De resterende brandstof met een klein (elektrisch) brandstofpompje in een 200L oliedrum gepompt,
  • De slang van dit pompje druk je via het mangat, net voor de motor, waar ook alle leidingen en eventueel een peilstok zit, gemakkelijk naar de bodem van de tank.
  • (maar het kan natuurlijk ook met het water-aftap pompje)
  • Vervolgens alle mangaten (onder de vloer) geopend.

Onderin de machine kamer (bij ons 1), de stuurhut (bij ons 3), in de kombuis (bij ons 1).

  • Denk eraan de deksels en de richting van de deksels te merken, alle bout gaatjes zijn vast niet allemaal gelijk.
  • Nu komt het zwaarste, op je knieën, van mangat naar mangat de sludge eruit halen.
  • Het meeste zal zich op de bodem (in de V) bevinden, echter ook op het onderste stuk van de schuine wanden bevond zich bij ons wat sludge.
  • Het verwijderen ging ons goed af met de hulp van een bakje, lepel en plastic plamuurspatel (om de sludge bij elkaar en van de wand te schrapen) en een zaklantaarn om de hoekjes te inspecteren.
  • De tank is overigens verdeeld door schotten, met o.a. een opening waar je met je hand doorkunt.
  • Vervolgens alle deksels weer monteren en de brandstof uit het vat via een filter weer in de tank laten lopen.
  • Eventueel de brandstoffilters vervangen.

Denk aan:

  • Sludge etc netjes afvoeren. (bijvoorbeeld naar KCA depot van de gemeente).
  • Tijdens het werken het schip goed ventileren, er komt een vieze walm uit de tank.