Huidige scheepsnaam | RP8 |
Oorspronkelijke scheepsnaam | RP8 |
Scheepstype | Type 14 |
Oorspronkelijk gebruik | Politie |
Oorspronkelijke voortstuwing | Mercedes OM403 |
Lengte, breedte, diepgang | 14,40 x 3,70 x 1,20 |
Gewicht (tonnage) | 12 |
Bouwjaar | 1966 |
Bouwnummer | 357 |
Werf | Schottelwerft, Oberspay (D) |
Merk, type, bouwjaar en vermogen (PK) van de huidige motor | Mercedes OM403 – 1966 275 PK |
Type roerpropeller | Schottel SRP100 |
Register Varend Erfgoed Nederland | 5429 |
De RP8 is een zusterschip van de RP7 en een van de laatste schepen gebouwd door de Schottelwerf in Oberspay (D). Het schip heeft in de inzet als Rijkspolitievaartuig op de grote rivieren gevaren vanuit Post Vreeswijk (Nieuwegein), Nijmegen en post Maurik.
In 1978 is de oude GM door van Leest in Warmond vervangen voor een Mercedes-Benz OM-403. Deze snort er tot de dag van vandaag nog steeds op los. Na enkele naamswijzigingen als gevolg van reorganisatie en niet ondersteunende Mobilofoon-software (!) is de RP8 uiteindelijk als P81 in 1993 afgezwaaid na 27 jaar trouwe dienst.
De RP8 is sinds de verkoop in 1993 in bezit van de familie. Eerst van mijn broer Ton en begin 2011 heb ik het stokje overgepakt en mag ik mijzelf de gelukkige eigenaar noemen.
Het schip verkeert in goede staat van onderhoud. De elektrische installatie, aandrijflijn, interieur en exterieur zijn grootdeels nog in originele staat en alles werkt zoals het moet. Er is wel sinds kort een boegschroef gemonteerd, dat is in Schottelland “not done” maar gelukkig zie je daar onder water niets van 🙂